Pharmacokinetics in children
Children 6 - 12 years
Tmax: after an overnight fast: lisdexamfetamine approx. 1 hour, dexamphetamine approx. 3.8 hours and after a high-fat meal 4.7 hours.
Elimination: 96% via urine.
T 1/2el: < 1 hour (lisdexamphetamine), 11 hours (dexamphetamine)
dose recommendation of formulary compared to licensed use (on-label versus off-label)
- Aufmerksamkeitsdefizit-Hyperaktivitätsstörung (ADHS)
- Oral:
- <6 Jahre: off-label
- 6 bis 18 Jahre: zugelassen [1]
Licensed use
Licensed use
Registration Status Title
Oral
Im Rahmen einer therapeutischen Gesamtstrategie zur Behandlung von Aufmerksamkeitsdefizit-Hyperaktivitäts-Störungen (ADHS), wenn das Ansprechen auf eine zuvor erhaltene Behandlung mit Methylphenidat als klinisch unzureichend angesehen wird
Kinder unter 6 Jahren:
Darf nicht bei Kindern unter 6 Jahren angewendet werden. Sicherheit und Wirksamkeit in dieser Altersgruppe sind nicht erwiesen.
Kinder ab 6 Jahren:
Die Dosierung ist nach den therapeutischen Erfordernissen und dem Ansprechen des Patienten individuell einzustellen. Zu Beginn der Behandlung mit Lisdexamfetamin ist eine sorgfältige Dosistitration erforderlich.
Die Initialdosis beträgt 30 mg einmal täglich morgens. Wenn nach Einschätzung des Arztes eine niedrigere Anfangsdosis angemessen ist, können die Patienten die Behandlung mit einer Dosis von 20 mg einmal täglich morgens beginnen.
Die Dosis kann in ungefähr wöchentlichen Abständen in Schritten von jeweils 10 oder 20 mg erhöht werden. Elvanse ist in der niedrigsten wirksamen Dosierung einzunehmen. Die höchste empfohlene Dosis beträgt 70 mg/Tag; höhere Dosen wurden nicht untersucht.
Erwachsene:
Eine Fortsetzung der Behandlung ins Erwachsenenalter kann bei Jugendlichen angemessen sein, deren Symptome bis ins Erwachsenenalter persistieren und die von der Behandlung eindeutig profitiert haben.[1]
Available formulations
Zur Verfügung stehen Hartkapseln zur oralen Aufnahme.
| Präparat |
Stärke |
Problematische Hilfsstoffe |
Referenz |
| Elvanse® |
20 mg 30 mg 40 mg 50 mg 60 mg 70 mg |
- |
[1] |
Die Kapseln können auch geöffnet und der Inhalt mit weichen Speisen oder Flüssigkeiten vermischt werden, diese sollten sofort aufgenommen werden. [1]
Dosages
| Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) |
- Oral
- Capsule, hard
-
6 years
up to
18 years
- Initial dose:
20
- 30
mg/day
in 1
dose in the morning.
- Maintenance dose:
Increase the dose every week if needed based on efficacy and side effects with dose increments of 10-20 mg to
30
- 70
mg/day
in 1
dose. Max: 70 mg/day.
- Duration of treatment:
Discontinue treatment if symptoms have not improved within a month after a suitable dose adjustment. Reduce the dose or discontinue treatment when paradoxical worsening of symptoms or intolerable side effects occur. Review the effectiveness with long-term use at least every year and consider trial periods without medication, preferably during the school holidays.
The dose should be titrated individually and the lowest possible dose should be applied.
Lisdexamfetamine should be prescribed by a specialist in child and adolescent psychiatry or by doctors who are familiar with the use of this medicine in children and adolescents.
|
Renal impaiment in children > 3 months
Adjustment in renal impairment as specified:
GFR 50-80 ml/min/1.73 m2
Adjustment is not required.
GFR 30-50 ml/min/1.73 m2
Adjustment is not required.
GFR 10-30 ml/min/1.73 m2
Maximum dose: 50 mg per day.
GFR < 10 ml/min/1.73 m2
Generalized recommendations cannot be given.
The complete list of all undesirable drug reactions can be found in the national Summary of Product Characteristics (SmPC) – click here
Side effects in children
Very common (≥ 10%): loss of appetite, growth retardation and reduced weight (especially in children). Insomnia. Headache. Upper abdominal pain (especially in younger children).
Common (1-10%): aggression (especially in young children), irritability, nervousness, anxiety, depression (especially in adolescents), tic disorder (especially in young children), affectlability. Dizziness, restlessness, tremor, sleepiness. Tachycardia, palpitations. Dyspnea. Diarrhea, constipation. Nausea, vomiting (especially in children). Skin rash (especially in younger children). Fatigue. Fever (especially in children).
Uncommon (0.1-1%): hypersensitivity. Speech, dysphoria, euphoria, mania, dermatillomania, hallucinations. Dyskinesia, dysgeusia. Mydriase, blurred vision. Cardiomyopathy. Urticaria. Raynaud's phenomenon.
Furthermore, anaphylactic reaction, angioedema, Stevens-Johnson syndrome have been reported. Psychosis. Insult. Eosinophilic hepatitis.
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Adult Side Effects
Stoffwechsel- und Ernährungsstörungen
- Verminderter Appetit (≥10%)
Psychiatrische Erkrankungen
- Schlafstörungen (≥10%)
- Agitiertheit, Angst, verminderte Libido, Affektlabilität, Psychomotorische Hyperaktivität, Zähneknirschen (1-10%)
Erkrankungen des Nervensystems
- Kopfschmerzen (≥10%)
- Schwindel, Unruhe, Tremor (1-10%)
Herzerkrankungen
- Tachykardie, Palpitationen (1-10%)
Erkrankungen der Atemwege, des Brustraums und Mediastinums
Erkrankungen des Gastrointestinaltrakts
- Mundtrockenheit (≥10%)
- Durchfall, Obstipation, Oberbauchschmerzen, Übelkeit (1-10%)
Erkrankungen der Haut und des Unterhautzellgewebes
Erkrankungen der Geschlechtsorgane und der Brustdrüse
- Erektile Dysfunktion (1-10%)
Allgemeine Erkrankungen und Beschwerden am Verabreichungsort
- Schmerzen in der Brust, Reizbarkeit, Müdigkeit, Zerfahrenheit, Blutdruckanstieg, Gewichtsabnahme (1-10%)
[1]
Die vollständige Auflistung aller Nebenwirkungen ist den aktuellen Fachinformationen zu entnehmen.
The complete list of all contra-indications can be found in the national Summary of Product Characteristics (SmPC) – click here
Contra-indications in adults
- Hyperthyreose oder Thyreotoxikose
- Erregungszustände
- Symptomatische Herz-Kreislauf-Erkrankungen
- Fortgeschrittene Arteriosklerose
- Mittelschwere bis schwere Hypertonie
- Glaukom
[1]
Die vollständige Auflistung aller Gegenanzeigen ist den aktuellen Fachinformationen zu entnehmen.
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Warnings & precautions in children
- Growth retardation: Determine height, weight and appetite in children before onset and thereafter at least every 6 months. If necessary, interrupt treatment if the increase in height and weight is less than expected.
- Blood pressure and pulse should be recorded on a percentile curve before onset, with each dose adjustment and then at least every six months.
- Prior to prescribing document psychiatric disorders. The onset of de novo or worsening of pre-existing mental disorders should be monitored with each dose adjustment and then at least every six months and with each visit.
- Patients also should be monitored for the risk of improper use, misuse and abuse of lisdexamphetamine.
- Re-evaluation of usefulness should be assessed at least yearly, and periods off medication, preferably during school holidays, should be considered.
[SmPC Elvanse]
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Alerts And Precautions Adults
-
Potenzial zu Missbrauch, Fehlgebrauch, Abhängigkeit und Zweckentfremdung:
Patienten mit Drogenmissbrauch oder-abhängigkeit in der Vorgeschichte sollten Stimulanzien nur mit Vorsicht verschrieben werden
- bei Patienten mit vorbestehenden psychotischen Störungen kann die Anwendung von Stimulanzien die Symptome von Verhaltens- und Denkstörungen verschlimmern
- Besondere Vorsicht ist bei der Anwendung von Stimulanzien zur Behandlung von ADHS bei Patienten mit bipolaren Begleiterkrankungen geboten, da bei solchen Patienten Bedenken wegen einer möglichen Auslösung eines gemischten/manischen Schubs bestehen.
[1]
Die vollständige Auflistung aller Warnhinweise ist den aktuellen Fachinformationen zu entnehmen.
Interactions
The complete list of all interactions can be found in the national Summary of Product Characteristics (SmPC) – click here
PSYCHOSTIMULANTS, AGENTS USED FOR ADHD AND NOOTROPICS
This pages provides a list of drugs from the same ATC class for comparison. This does not necessarily mean that these drugs are interchangeable.
| Centrally acting sympathomimetics |
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N06BA09
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N06BA02
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| Xanthine derivatives |
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N06BC01
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References
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Gerlach M, Mehler-Wex C, Walitza S, Warnke A, Wewetzer C., Neuro-/Psychopharmaka im Kindes- und Jugendalter: Grundlagen und Therapie. , Springer-Verlag Berlin Heidelberg , 2016, 3.Auflage
-
Uptodate: UpToDate®, Pediatric Drug information: Lisdexamfetamin Lexicomp® Topic 10143 Version 164.0, accessed 01/19
-
Shire Pharmaceutical Contracts Ltd., SmPC, Elvanse 20/30/40/50/60/70 mg Hartkapseln (93471.00.00), 12/17
-
Shire Pharmaceuticals Ireland Limited, SmPC Elvanse (RVG 124498) 10-05-2019, www.geneesmiddeleninformatiebank.nl
-
Gerlach M, Mehler-Wex C, Walitza S, Warnke A, Wewetzer C., Neuro-/Psychopharmaka im Kindes- und Jugendalter: Grundlagen und Therapie., Springer-Verlag Berlin Heidelberg, 2016, 3.Auflage
Therapeutic Drug Monitoring
Overdose